Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronySzkło jest materiałem stosowanym we współczesnej architekturze chętnie i często. Nowe czasy wymagają jednak nowych rozwiązań, a to materiał na tyle elastyczny, że nadąża za potrzebami projektowymi. Dzięki nowym metodom produkcji szkła, a co za tym idzie – lepszym parametrom technicznym i estetycznym, możemy projektować w pełni przeszklone fasady, które zapewniają odpowiedni komfort użytkowania przez cały rok. Warto poznać te możliwości materiału, które odbiegają od powszechnie znanych rozwiązań
Krótka historia szkła
Szkło to materiał posiadający długą historię. Na terenach w pobliżu wulkanów można znaleźć naturalne szkło w różnych rodzajach i barwach, natomiast pierwsza produkcja szkła, którą odkryli archeolodzy, odbywała się już 3,5 tys. lat temu w Mezopotamii. Dzięki swoim właściwością,
na przestrzeni wielu lat, szkło ewoluowało i do dziś znajduje zastosowanie w wielu zróżnicowanych branżach.
Proces produkcji szkła
Proces produkcji szkła jest wieloetapowy. Najpierw przygotowane i starannie zmieszane surowce tzw. „wsad”, na który składają się m. in.: piasek szklarski, który stanowi ¾ wsadu, soda, wapień, środki klarujące, barwiące i mącące szkło, są topione w piecu. Z pieca płynne szkło, o temperaturze około 1000°C, wylewane jest do płytkiej wanny, w której znajduje się płynna cyna. W trakcie wypływu szkło rozlewa się po całej płaszczyźnie, uzyskując płaską powierzchnię. Stosowanie różnych prędkości wylewania masy pozwala na uzyskanie pożądanych grubości tafli. Kolejnym krokiem jest kontrolowane schładzanie, inaczej nazywane „odprężaniem”, po którym ukazuje się szkło w formie polerowanego ogniowo produktu o równoległych powierzchniach.
Technologia i procesy występujące w produkcji szkła
Produkcja szkła jest złożona i składa się z następujących etapów:
- obróbka wstępna,
- hartowanie - polega na podgrzaniu szkła do temperatury ponad 640°C, a następnie
na gwałtownym schłodzeniu, aby w szybie powstały wewnętrzne naprężenia. Szkło hartowane
ma większą odporność od szkła standardowego. W razie stłuczenia taka szyba rozsypuje się
w drobny mak, ale odłamki są nieostre, przez co ryzyko obrażeń jest znacznie mniejsze.
- laminowanie – pomiędzy dwiema ukształtowanymi cienkimi taflami szkła umieszcza się folię
z poliwinylobutyralu (PVB). Następnie przez zastosowanie metody mechanicznej lub próżniowej, usuwa się pęcherze powietrza znajdujące się między warstwami. Kolejny krok, to podgrzanie szyby do 140°C w autoklawie pod naciskiem 10-15 kg/cm2, który kończy proces sklejania dwóch tafli.
Ze szkła laminowanego, tzw. bezpiecznego, głównie robione są szyby przednie, ponieważ
w momencie pęknięcia kawałki szyby utrzymywane są na folii, a kierowca zachowuje widoczność.
- enkapsulacja – to wtryskowe formowanie polimerowej uszczelki bezpośrednio na obrzeżach szkła. Pozwala na umieszczenie elementów dekoracyjnych, mocujących, a nawet zawiasów.
- ekstruzja – to system oszklenia wykonywany przez roboty ekstruzji (wytłaczania) polimerowego profilu na obrzeżach szkła, przy czym kształt wytłaczanego profilu (lub uszczelki) jest dokładnie dopasowywany do pojazdu.
- montaż – to naniesienie na szkło zacisków pozycjonujących.
Rodzaje szyb
Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje szyb: szyby hartowane i szyby laminowane.
W maszynach budowlanych (np. koparki, ładowarki), ze względu na zwiększoną podatność
na uszkodzenia spowodowane specyfiką pracy, zaczynają pojawiać się szyby z tworzywa, najczęściej stosowane jako szyby dachowe. W branży motoryzacyjnej, występują również szyby płaskie i gięte, mogą posiadać tzw. sitodruk (specjalną grafikę, która chroni klej użyty przy montażu) lub szyby o jednolitej barwie (najczęściej występujące: zielone, bezbarwne, brązowe lub szare). Ze względu na umiejscowienie w pojeździe możemy rozróżnić szyby: czołowe (przednie / frontowe), boczne, drzwi, tylne i dachowe.
Renomowani producenci szyb samochodowych
Szyby w pojazdach pełnią bardzo ważną rolę, m. in. oddzielają wnętrze auta od środowiska zewnętrznego, chroni pasażerów, a coraz częściej szyby stają się integralnymi elementami konstrukcji samochodów.
Wśród czołowych producentów szyb należy wyróżnić:
- Pilkington,
- Saint – Gobain Glass,
- Guardian Glass,
- AGC Group,
- Fuyao Glass Industry Group Co. LTD,
- Xinyi Glass Holdings Limited.
- CVA
W jej ofercie można znaleźć oryginalne szyby, które montowane są po raz pierwszy w fabrykach samochodów, a także szeroki wybór szyb zamiennych o doskonałej jakości. W Polsce znajdują się dwie fabryki: w Sandomierzu i w Chmielowie.
Koncern Saint-Gobain Glass produkuje szyby samochodowe pod marką Sekurit w Polsce
w dwóch fabrykach – w Dąbrowie Górniczej i w Żarach. Najczęściej szyby tego producenta przeznaczone są do pierwotnego montażu w pojazdach. W asortymencie posiada m. in. szyby laminowane, akustyczne czy pochłaniające ciepło.
Amerykański koncern Guardian Glass Company dostarcza na rynek szyby samochodowe,
a także szkło budowlane. W Częstochowie znajduje się polski oddział firmy Guardian, który obecnie posiada najnowocześniejszą hutę szkła na świecie. Firma posiada szeroką ofertę produktów, w której można znaleźć szyby do każdego pojazdu. Wyroby Guardian Glass Company cechuje doskonały stosunek jakości do ceny.
Grupa AGC jest światowym liderem w produkcji szyb samochodowych. Produkcja odbywa się pod marką Nordglass. W Polsce znajdują się dwie fabryki w Słupsku i w Koszalinie. Firma oferuje ponad 1150 modeli szyb, które montowane są w najpopularniejszych samochodach w Europie.
Fuyago Glass Industry Group Co. Ltd – to kolejny producent szyb samochodowych znany
na całym świecie, który swoją siedzibę posiada w Hong Kongu. Jego fabryki, które zlokalizowane są m. in. w Azji, Europie i USA, rocznie opuszcza ponad 35 milionów szyb, w większości
są one przeznaczone do pierwszego montażu w samochodach. Na rynku polskim produkty marki Fuyago Group sprzedawane są przez wyłącznego dystrybutora – Glass4cars.pl S.A.
Xinyi Glass Holdings Limited to spółka, która powstała w 1988 r. w Hongkongu w Chinach. Jest wiodącym producentem szkła na światowym rynku. Swoim klientom oferuje szkło float, szyby samochodowe oraz szkło architektoniczne. Od rozpoczęcia działalności do dnia dzisiejszego firma Xinyi Glass Holding założyła w Chinach dziesięć baz produkcyjnych w najbardziej aktywnych strefach gospodarki oraz jedną w Malezji. Ponadto grupa posiada sieć sprzedaży w ponad 130. krajach w różnych rejonach świata.